Prima data cand am vazut afisul expozitiei m-am bucurat mult pentru ca in sfarsit am ocazia sa vad niste statuete pe care imi doream de foarte mult timp sa le vad, despre care am citit si vazut documentare. Am senzatia ca va mai trece ceva timp pana voi ajunge in China, desi este un must pe harta destinatiilor mele de vizitat in aceasta viata, asa ca vorba cantecului daca nu merge Mahomed la munte vine muntele la Mahomed. M-am bucurat nespus de aceasta nesperata ocazie de a le vedea la Bucuresti.



Nici mie nu-mi vine a crede ca m-am bucurat asa de mult pentru o expozitie. A fost cam acelasi tip de bucurie ca atunci cand am fost sa vizitez bratarile dacice. Si cam era cazul sa mai pun si eu piciorul prin muzee ca a cam trecut ceva timp si simteam nevoia.

Asa ca am zis ca din aprilie pana in august « am timp berechet ». Atat de mult ca, intre timp, uitasem cu desavarsire de aceasta expozitie si mi s-a aprins becu’ abia ieri, adica fix in ceasul al 12 –lea. Si cum ieri nu ma puteam duce, am pus mana pe telefon sa aflu daca si azi se mai pot vizita. Si spre norocul neu m-am trezit la timp, astfel ca azi am avut timp berechet sa o vizitez fara sa ma calc in picioare cu alti vizitatori.

Cronologia Chinei pe dinastii

« Organizata de către Muzeul National de Istorie a Romaniei, in parteneriat cu Art Exhibition China, Administratia de Stat a Patrimoniului Cultural din Republica Populara Chineza, cu sprijinul Ambasadei Republicii Populare Chineze si al Ministerului Culturii, expozitia “Comorile Chinei” reprezinta expresia unui demers major de diplomatie culturala si, deopotriva, un eveniment muzeal de referinta.

Expozitia reuneste 101 seturi de artefacte de o valoare exceptionala din patrimoniul cultural al Republicii Populare Chineze, provenind din 11 muzee si institutii culturale, oferind vizitatorilor prilejul de a aprecia din diferite perspective istorice profunzimea si bogatia culturii ai traditiilor chineze.


Cu aceasta ocazie, la MNIR sunt expusi, in premieră in Romania, o parte din faimosii soldati ce faceau parte din Armata de teracota, parte a inventarului funerar al imparatului Qin Shi Huang, carora li se adauga multe alte piese de o valoare exceptionala. »

Expozitia nu avea dimensiuni colosale, fiind gazduita de holul Muzeului de Istorie. La intrare, o foarte buna organizare, persoane care te indrumau la fiecare pas (mai rar !!), detectoare de metale ca la Parlament si multa politie. Deh paza serioasa nu gluma ca doar sunt niste exponate cu totul deosebite !

Oala de gatit
Tot mise en scene-ul mi-a placut. De la felul in care era organizata expozitia, cronologic, la postamentul pe care vizitatorii calcau si sagetile indicatoare chiar si sticla din care erau facute vitrinele care nu lucea in poze, luminile ambientale. Insa cel mai mult si mai mult mi-a placut ca nu s-a perceput taxa foto astfel ca am putut fotografia dupa pofta inimii (si a fost mare…pofta J) cu conditia sa nu folosesc blitz.

Oricum au iesit mai bine pozele facute cu telefomul decat cele cu aparatul foto.


Citind descrierile exponatelor am aflat ca armata de 8000 de figurine a imparatului Qin Shi Huang era compusa din soldati, generali si ofiteri cu tot cu cai si alte « accesorii de razboi ». Statuetele aveau intre 1.70 m si 1.90 m fiind realizate in marime naturala pana in cele mai mici detalii. Rangul militar era dat de cocul din varful capului. Asa ca statueta de pe afis este un general. Statuetele sunt si foarte expresive, fiecare aratand o emotie specifica.

Generalul
Toate exponatele mi-au placut ; de la celebrele portelanuri, monocrome sau viu colorate pana la pernele, oglinzile, statuetele si obiectele de gatit.

M-am amuzat copios vazand ca inca din acele timpuri, existau oale de gatit sub presiune, foarte asemanatoare cu cele din ceramica portocalie cu capac vandute la noi.

Insa ceea ce mi s-a parut din cale afara de ciudate au fost oglinzile cu model si pernele din ceramica. Cum or fi putut pune capul pe asa ceva si cum s-or fi oglindit in niste suprafete lucrate deloc stralucitoare ?

perna

oglinda e in stanga
Stand de vorba cu supraveghetorii muzeului, am aflat ca suntem deocamdata prima tara din Europa in care au hotarat chinezii sa-si aduca exponatele. Si le-a cam trebuit mult sa se hotarasca pentru ca au regim special, cu paza, asigurare si tot tambalaul cu transportul si expusul care costa ceva. Cica s-ar fi inregistrat peste 40.000 de vizitatori ceea ce, spuneau ei, este putin. S-ar fi asteptat la mai mult. Mie mi s-a parut o cifra astronomica dar ce stiu eu ? Mi-au spus ca s-au inregistrat si zile cu 2000 de vizitatori, un numar record. Si strainii care sunt prin Romanica la plimbare sau afaceri au auzit de expozitie si au venit degraba sa o vada, profitand de ocazie.

De maine, statuetele isi continua turneul international.




Informatii preluate de la MNIR
0 Responses

Trimiteți un comentariu