Joi 18 iulie 2013, am participat
la o scurta sesiune de branding organizata de catre Maastricht School of
Management Ratiu. Este o institutie de invatamant de afaceri, de filiera
olandeza, care organizeaza programe tip EMBA in Romania inca din 2010. Este
prezenta in 20 de tari si pe 3 continente (Europa, Asia si Africa).
In martie 2013, Maastricht School
of Management (MSM) si the Pilkington Ratiu Business School (PRBS) au fuzionat
luand astfel fiinta “Maastricht School of Management Ratiu”.
Evenimentul a fost deschis
publicului larg si asa am ajuns si eu acolo, in urma unui post al unui prieten
de pe Facebook.
Subiectul sesiunii a fost
brandingul de tara, iar cea care ne-a vorbit este una dintre profesoarele
asociate ale scolii.
Elsa G. Wilkin-Armbrister vine
din Nevis, una dintre insulele din Caraibe si are un masterat in Marketing
precum si o vasta experienta internationala.
Intregul sau discurs sau a fost
foarte interesant si inspirator pentru mine, in calitate de participant
nespecialist. In timpul expunerii sale mi-au venit foarte multe idei pe care
le-am notat repede pe carnetel de teama sa nu le pierd.
Expunerea sa pur si simplu mi-a
schimbat perspectiva de abordare in ceea ce priveste relatia cu clientul,
marketingul si brandingul. Si nu in ultimul rand m-a invatat ce ar trebui sa
imbunatatim noi romanii si cum sa gandim atunci cand ne pregatim sa atragem
turisti straini. Am realizat cat de important este sa ai in fata ta o persoana
din afara tarii care sa iti dea o alta perspectiva fata de ce se intampla la
noi.
Sper ca printre cei prezenti in
sala, erau si specialisti din Ministerul Turismului sau macar din industria
turistica si ca au retinut sfaturile simple, practice si aplicabile ale Elsei.
Ne-a impartasit bineinteles si
experienta sa pe pamant romanesc, care din fericire a fost una agreabila.
Calatorind impreuna cu fiica sa
de 5 ani, a fost placut impresionata inca de la sosirea pe aeroport pentru ca
acolo a fost intampinata de un ghid care a tratat-o pe fiica sa ca pe un adult
nu ca pe un copil. Se pare ca aceasta abordare inspirata a ghidului a
multumit-o si acest prim contact cu Romania a primit o bila alba. Ne-a mai spus
ca i-a placut foarte mult clima, faptul ca aici
a gasit o vara adevarata, calda.
I s-au pus intrebari despre
problemele pe care le are Romania si a raspuns asa :
« Si ce daca aveti gropi ?
Si alte tari au ! Nu va uitati la ce nu aveti. Uitati-va la ce aveti si
incercati sa gasiti unicitatea acestei tari pe care o puteti promova in
strainatate. » Si alte tari au avut probleme insa si le-au rezolvat sau
ameliorat astfel incat turismul de acolo a putut fi revigorat.
Insa ceea ce crede ca ar trebui
sa facem noi este sa incepem sa fim mandri ca suntem romani. Ei asta da
provocare ! Si la asta chiar nu m-as fi gandit.
Ca sa rezum, sfaturile primite de
la Elsa, care cred eu ca merita retinute au fost urmatoarele :
- Alege-ti modele puternice si compara-te cu ele. Bate-te cu cei mai buni jucatori din domeniul ales.
- Foloseste Social Media pentru promovare dar fii constient de partile pozitive si nu le subestima pe cele negative si impactul potential.
- Gandeste-te foarte bine ce tip de mesaj trimiti ca brand si ce tip de clienti vrei sa atragi. Coerenta mesajului trimis si a canalellor alese pentru difuzare e foarte importanta.
- Creeaza interactivitate cu clientii tai si tine cont de sugestiile si feedback-ul primit pentru a-ti adapta permanent produsul in functie de nevoile acestora.
- Intariti mandria nationala de romani, caci cei mai buni ambasadori ai unei tari sunt in primul rand cetatenii sai – asta pentru brandingul de tara
Mi-a placut foarte mult aceasta
sesiune si sper sa mai am ocazia sa mai particip la astfel de evenimente,
intr-o atmosfera relaxata si prietenoasa din care sa invat cat mai multe
lucruri.
Prezentarea Elsei poate fi gasita
aici.
Trimiteți un comentariu